Wednesday, December 5, 2018

BBM3410/18: VIDEO ONE SHOT

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ini aku nak rumuskan mengenai video-video One Shot yang aku pernah pelajari beberapa minggu lepas.

Pertama sekali, aku rasa teruja sangat-sangat dalam menghasilkan video-video ini.

Okay, pertamanya, aku nak namakan dahulu video one shot yang telah kami tahu :

1. One Shot
2. One Shot Two Layer
3. One Shot Three Layer

Untuk makluman anda semua, video One Shot merupakan :

> Satu video yang meletakkan kamera dalam kedudukan statik
> Kamera hanya diletakkan di satu tempat sahaja
> Segala pergerakan keluar masuk pelakon dan penyanyi di dalam kamera hendaklah dirancang dan diaturkan sebaiknya bagi menjadikan hasil video tersebut nampak lebih menarik.
> Sepanjang penggambaran, tiada sebarang masalah yang ditimbulkan kerana apabila berlaku ralat, video perlu diambil semula sehingga semuanya nampak lancar
>Tiada proses pengeditan yang dilakukan bagi satu durasi video one shot tersebut

3 jenis video di atas telah diselesaikan oleh kumpulan aku.

VIDEO ONE SHOT :

Video ini memerlukan kamera diletakkan setempat sahaja tanpa perlu digerakkan kemana-mana. Setiap ahli perlu merancang untuk keluar dan masuk ke dalam kamera.

Kumpulan aku telah memilih lagu Seminggu Berhari Raya daripada Kumpulan Senario. Temanya senang sahaja, setiap ahli memakai pakaian yang melambangkan hari raya. Jadi, kami tidak mempunyai masalah dalam memilih pakaian untuk berhari raya. Situasi di dalam video itu dikaitkan dengan lirik lagu tersebut yang mempunyai beberapa cerita ketika di hari raya. Jadi, kami menggunakan semua tenaga yang ada di dalam kumpulan itu untuk berlakon dan mengenakan watak masing-masing.

Lokasi : Rumah Warisan Melayu Muzium UPM.

VIDEO ONE SHOT TWO LAYER :

Video ini juga perlu meletakkan kamera di satu tempat sahaja. Kami perlu menyusun setiap karakter agar nampak jalan cerita.

Kumpulan aku telah memilih lagu Memori Tercipta nyanyian Shila Amzah. Tema kami ialah fasa kehidupan. Maka, dalam setiap babak tertentu lagu itu, kami akan menunjukkan urutan daripada kecil sehingga ke fasa tua. Setiap memori itu diimbas kembali ketika di akhir lagu tersebut. Jadi, untuk mengetahui dengan lebih lanjut, bolehlah layari Youtube dan cari Tadaa Productions.

Lokasi : Bukit Ekspo.

VIDEO ONE SHOT THREE LAYER :

Video ini juga sama, kamera tidak perlu digerakkan kemana-mana. Kami perlu memaparkan jalan cerita berdasarkan lagu yang telah dipilih.

Kumpulan aku telah memilih lagu Bobo Dimana nyanyian Dato Aliff Syukri, Sajat dan Lucinta. Tema lagu ini lebih santai. Kami menonjolkan satu teguran kepada generasi muda agar jangan terlalu terbuka dalam melakukan sesuatu. Jadi, kita hendaklah hormat masyarakat di sekeliling.

Lokasi : Taman Pertanian Universiti, UPM.


Salam sayang
Shuhada Azhar.

No comments:

Post a Comment

BBM3410/18 : KALENDAR 2019

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hari ini aku nak kongsikan hasil daripada aku belajar membuat kalendar menggunakan Adobe Photoshop. Al...