Wednesday, October 10, 2018

BBM3410/18 : Episod Minggu Ke-5

Hai dan assalammualaikum semua pembaca setia. Okay, hari ini aku nak bercerita sedikit tentang minggu ke-5 aku di UPM. KIsahnya pada minggu ini, pada hari isnin yang lalu, aku dan rakan-rakan diberikan tugasan tentang fotografi lagi. Tapi, kali ini kami dapat kerja ambil gambar yang berbeza. Aku tak sangka sebenarnya ada banyak cara ambil gambar bagi nak dapatkan hasil yang cantik. Jadi, pada minggu ni, Prof aku ajarlah serba sedikit cara-caranya. Sebelum tu, aku komgsikan sikit nama-nama yang agak janggal aku dengar ni ya.

Jenis-jenis Flat Lay
1. Flat Lay
2. Half Flat Lay
3. Quarter Flat Lay
4. Zero Flat Lay

Selepas selesai mendapatkan beberapa arahan, kami perlu menunjukkan proses kepada Prof dahulu sebelum mula mencari tempat dan menangkap gambar beberapa produk. Berikut merupakan proses kami di dalam kelas.

Kami bekerjasama untuk memahami tugasan yang diberikan. 

Setelah selesai menunjukkan proses di dalam kelas, kami beredar keluar untuk menyambung tugasan mengambil gambar produk. Jadi, aku nak belanja sedikit gambar-gambar yang berjaya diambil. Ayuh saksikan..

1. Flat Lay.
- Gambar ini diambil betul-betul dari bahagian atas produk. Tidak senget sama sekali. Gambar ni jadi pilihan aku sebab saja nak tunjuk sempena 'birthday' Prof yang ke 57. Selamat Hari Lahir Prof....

Flat Lay

2. Half Flat Lay
- Gambar ini di ambil secara senget 45 darjah daripada gambar 'Flat Lay' tadi. Berikut adalah gambarnya.

Half Flat Lay

3. Quarter Flat Lay
- Gambar jenis ini di ambil separuh daripada 45 darjah. Jadi, gambarnya seperti berikut:

Quarter Flat Lay

4. Zero Flat Lay
- Gambar ini diambil apabila kedudukan kamera betul-betul di atas lantai. Contohnya berikut :

Zero Flat Lay

Itulah perkara yang aku pelajari bagi minggu ini. Kata Prof, ini kelas fotografi terakhir. Berdebar pula aku untuk tugasan minggu depan. Rasa seram sejuk je ni. Hihihi... Okaylah, aku nak cerita benda lain pula di 'posting' seterusnya. Assalammualaikum dan selamat berjumpa lagi.....

Salam sayang dari 
Shuhada Azhar.




No comments:

Post a Comment

BBM3410/18 : KALENDAR 2019

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hari ini aku nak kongsikan hasil daripada aku belajar membuat kalendar menggunakan Adobe Photoshop. Al...