Saturday, November 3, 2018

BBM 3410/18 : HOBI KE?

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Apa khabar ya? Bertemu lagi kita di sini untuk membaca nukilan saya. Hihihi.

Okaylah, aku ni nak cerita sedikit tentang latar belakang aku. Bukan semua ya. Sikit je.

Mak aku ada sebuah kedai makan. Nak kata restoran pun tidak, nak kata gerai pun tidak. Cuma yang aku boleh ringkaskan  ialah kedai makan. Mak aku asal dari negara Thai atau dalam bahasa Thai disebut prathet Thai. Jadi, kebiasaannya orang asal dari sana akan membuka kedai makan berasaskan makanan Thai. Paling popular kat Malaysia ni tentulah tomyam. Okay. Cukup sampai situ je siri imbas kembali aku ni.

Nak dijadikan cerita, aku ni bukanlah sejenis orang yang suka memasak dan tak reti memasak pun asalnya. Tapi, aku ni seorang yang memang suka membelek Instagram artis. Antara artis yang aku selalu tengok ialah Zarina Zainuddin yang memang terkenal dengan jualan pulut kuning dia. Kalau tengok memang rasa nak order sekali banyaklah. Lepastu, aku suka juga tengok Instagram Datin Paduka Eina Azman. Eina Azman ni pun seorang yang suka memasak bermacam menu. Kalau nak tahu, Eina Azman ni sama je umur dengan aku, tapi,kalau tengok kepakaran memasak dia, memang fuhhh... asyik nak usha je menu yang dia kongsikan tu. Kalau nak diikutkan memang banyak lagilah artis yang suka kongsikan menu masakan mereka.

Disebabkan video masakan mereka ni lah menyebabkan aku pun suka nak masuk ke dapur dan memasak. Satu lagi, aku jadi terdorong nak memasak sama sebab bahan kat kedai makan i semuanya dah ada.

Masa cuti midsem aku yang beberapa hari tu, aku tak rancang pun nak memasak itu dan ini. Tetapi, disebabkan masa meneman mak membeli barang di pasaraya, aku terjumpa sayur-sayur yang aku rasa nak cuba memakannya. Lalu, aku beli dan bawa balik untuk dimasak.

Jom tengok hasil dia... Tapi jangan pelik sangat tau sebab aku ni bukan penggemar ayam yang setia. Jadi, kalau dalam hidangan aku tak ada ayam pun takpe. Aku muak sikit dengan ayam ni. Maklumlah, dari kecik memang dihidangkan dengan ayam. Lama-kelamaan bosan jugak weh.



Ini semua yang aku hasilkan. Warna hijau tu kacang bendi celur. Atas tu sayur tunas kacang tumis. Bawah tu sambal tempe. Dan yang tepi tu cendawan goreng. Ayam tiada.


Ini cekodok daun kucai lebih yang diminta abah aku. Demi abah yang tersayang, aku bancuh sekilo. Hahahaa

Kalau korang nak resepi, boleh komen di ruangan bawah ya. Kalau ramai yang nak tahu, aku akan post resepi di kiriman post seterusnya. Okay semua??

Salam sayang,
Shuhada Azhar.


No comments:

Post a Comment

BBM3410/18 : KALENDAR 2019

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hari ini aku nak kongsikan hasil daripada aku belajar membuat kalendar menggunakan Adobe Photoshop. Al...