Saturday, November 10, 2018

BBM 3410/18 : KITA BELAJAR ATAS TALIAN

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua kawan-kawan. Moh baca coretan aku sikit. Ini berkaitan hal akademik aku. Kiranya tentang kelas multimedia akulah....

Sebelum tu, korang sihat tak semuanya?? Kalau tak sihat tu, cepat-cepatlah bawa berubat sebabnya sekarang ni macam-macam penyakit yang ada. Sekurangnya kita cuba untuk hindarkan diri daripada penyakit.

Okaylah, tanpa melengahkan masa, aku nak bercerita sikit tugasan yang aku dan para sahabat aku sekalian perlu lalui selepas minggu cuti pertengahan semester. Korang nak tahu tak? Minggu ni Prof aku bagi kelas online. Sebabnya, atas permintaan dari dak-dak UPM katanya (kalau tak percaya boleh baca blog beliau okay...). Lawaklah Prof ni. Dan Prof tersangatlah baik hati.

Tapi, tugasan yang diberikan memang mencabar percutian budak kelas aku yang kuat tidur pagi. Semua meloncat dari katil semata-mata nak bagi Prof kami popular 2 saat.

Apa yang kami perlu buat ialah ambil gambar Prof dari posisi yang cun punya dan post kat Instagram. Selepas itu, bagi kapsyen dan hashtag macam biasa seperti gambar di bawah dan post.

Ini hashtag yang perlu diikut untuk kirim di Instagram.

Masa tengah siaran langsung pagi tu, 80 orang pelajar bertungkus lumus nak tengok Prof. Memang popular sangat Prof masa tu. Aku pun tak ketinggalan ambik shot-shot dari pelbagai sudut sebab nak post dalam Instagram. 

Lantas.......penuhlah gambar Prof dalam telefon bimbit aku tu. Nak tengok bukti???


Ini buktinya yang pertama.


Ini buktinya yang kedua.

Gambar jadi banyak sebabnya aku cuba juga dapatkan pencahayan yang baik dan sudut yang menarik. Berpeluh jugalah nak tangkap gambarnya sebab ada dateline nak post kat Instagram. 

Setelah dimuatnaik di Instagram, debaran yang dinantikan sudah kunjung tiba. Masing-masing menunggu Prof like gambarnya. Siapa dapat like maknanya Prof dapat tengoklah. Mana yang tak dapat tu memang kena berurusan dengan Prof la pula kisahnya.

Kalau dapat like tu perkara biasa bagi aku. Tapi kalau dapat komen tu memang luar biasa bagi aku. Bila nampak komen dari Prof, rasa macam nak melompat je. Tak pernah lagi gambar aku kena komen. Hahaha.  Gembira sangat tu..


Ini post Instagram aku.


Ini bukti Prof like dan komen.


Ini komennya. Berbunga-bunga hati rasanya.

Memang aku suka sangatlah masa ni. Tapi, ada sedikit krisis la masa kelas online ni. Disebabkan krisis tu, kami kena hadirkan diri ke kelas amali pada hari Khamis tersebut. Tapi, tak mengapa. Aku memang belajar redha dengan Prof ni. Aku terima seadanya. Alhamdulillah.

Setakat sini je aku nak cerita pasal akademik aku disini. Nanti jumpa lagi ya. Jangan jemu baca blog aku. Hehehe.. Terima kasih semua. Assalammualaikum....

Salam sayang,
Shuhada Azhar.




No comments:

Post a Comment

BBM3410/18 : KALENDAR 2019

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hari ini aku nak kongsikan hasil daripada aku belajar membuat kalendar menggunakan Adobe Photoshop. Al...